Köp och betalning

Betalning

Vilka betalningsalternativ erbjuder ni?

Du kan betala med kort eller Swish, faktura eller dela upp betalningen via Walley. I butik kan du även betala med presentkort.

Kan jag betala med faktura?

Ja, vi erbjuder fakturabetalning via vår betalpartner Walley. En kreditupplysning kan göras och fakturan skickas via e-post när din order skickas.

Måste jag legitimera mig vid betalning?

Ja, vid faktura- eller delbetalning krävs identifiering via BankID för säker hantering.

Hur fungerar delbetalning?

Vid val av delbetalning upprättas ett avtal med vår betalpartner Walley. Du kan själv välja upplägg och se kostnader innan du slutför köpet.

Kan jag använda presentkort som betalning?

Ja, presentkort från Byggmax kan användas i butik. Det går inte att använda vid köp online.

Fakturafrågor

När får jag min faktura?

Fakturan skickas via e-post från vår betalpartner Walley i samband med att din order skickas från vårt lager.

Vem hanterar min faktura?

Byggmax samarbetar med betalpartners som t.ex.Walley. Kontakta dem direkt om du har frågor om betalning, påminnelse eller förlängd betaltid.

Jag har inte fått min faktura – vad gör jag?

Kontrollera skräpposten i din mejl. Om du inte hittar fakturan, logga in på ditt konto hos Walley eller kontakta Walleyseller vår kundservice så hjälper vi dig.

Kan jag få en ny kopia av min faktura?

För att få en kopia av din faktura, kontakta Walleys kundtjänst: 

Telefon:

Mailadress:

Kan jag skjuta upp förfallodatumet på min faktura?

Kontakta vår eller Walleys kundservice för få hjälp med att skjuta upp förfallodatum på din faktura.

Kan jag avbryta en faktura om jag ångrar köpet?

Det är endast om du makulerar eller returnerar en order eller vara i order som din faktura justeras. 

Om du har frågor om din faktura kan du kontakta Walley. Om du har frågor kringordern som fakturan rör kontaktar du vår kundservice.

Köpvillkor

Se våra köpvillkor

Byggmax-konto

Vad är ett Byggmax-konto?

Med ett Byggmax-konto kan du enkelt handla i våra butiker med faktura eller konto. Du kan ha Byggmax-kontot kopplat till ditt företag med flera användare, men du kan även ha ett som privatperson. Du kan även välja mellan att samla dina köp på en månadsfaktura, engångsfaktura eller dela upp din betalning. 

Hur skaffar jag ett Byggmax-konto?

Du ansöker om ett Byggmax-konto via dessa sidor: 

Företag

Privat

Hur snabbt efter att avtalet signerats kan Byggmax Kontot användas?

Förutsatt att det beviljas kan det användas direkt.

Hur använder jag Byggmax-kontot?
  • I butiken behöver du bara visa din legitimation i kassan så handlar du enkelt på företagets Byggmax Konto. 
  • På hemsidan fyller du i organisationsnummer och köpbehörigt personnummer/eller kod på dig som lägger ordern.
Kan jag ha flera användare till ett Byggmax-konto?

Ja, ni kan ha flera användare till ett Byggmax-konto. Fler köpbehöriga kan du lägga till via Walleysadminportal:kontoadmin.walley.se

Hur administreras kontot nu efter att det blivit aktivt?

Via kontoadmin.walley.se så kan du enkelt, i rollen som administratör, se beviljad ochutnyttjad kredit samt även lägga till köpbehöriga på ditt konto.

Om det blir avslag på min ansökan, vad kan vara anledningen då?

Om din ansökan skulle avslås, kan det bero på flera olika orsaker. I så fall är det endast Walley som kan ge mer information och hjälpa dig vidare i processen. Du hittar deras kontaktuppgifter här nedan.

Privatkund

Telefon: 010-161 00 60

E-post: [email protected]

Företagskund

Telefon: 010-161 00 38

Presentkort

Hur köper jag ett presentkort?

Du kan köpa presentkort i alla våra fysiska Byggmax-butiker i Sverige. Det går för närvarande inte att köpa presentkort online.

Hur mycket kan jag ladda ett presentkort med?

Du kan ladda ett presentkort med vilket belopp som helst, upp till 10 000 kr.

Var kan jag använda presentkortet?

Presentkortet gäller som betalning i alla Byggmax-butiker i Sverige.Det går för närvarande inte att använda presentkortet vid köp online.

Kan jag betala med presentkort vid online-köp?

Nej, det går inte att använda presentkort som betalmedel vid köp online.

Hur laddas presentkortet med pengar?

Presentkortet laddas med det belopp du väljer när du köper det i butik. Det går inte att fylla på eller ladda om ett presentkort efteråt.

Hur länge gäller presentkortet?

Ditt presentkort är giltigt i 60 månader från inköpsdatum.

Hur ser jag hur mycket som finns kvar på kortet?

Be om hjälp i kassan i en av våra butiker för att få reda på återstående belopp på presentkortet.

Kan jag använda flera presentkort vid samma köp?

Ja! Det går bra att använda flera presentkort vid ett och samma köp i butik. Det går för närvarande inte att använda presentkortet vid köp online.

Vad händer om mitt presentkort gått ut?

Vi kan inte förlänga eller återskapa ett presentkort som passerat giltighetstiden.

Kan jag returnera ett presentkort?

Nej, presentkort ses som en värdehandling och kan inte returneras eller lösas in mot pengar.

Kvittokopia

Hur får jag en kopia på mitt kvitto?

Använd i första handvår Kvittosök: kvittokopia

Om du inte får upp information via Kvittosökkan du kontakta vår kundservice och uppge ordernummer eller följande information:

  • Namn
  • Butik köpet gjordes i
  • Betalt belopp
  • 4 sista siffrorna på bankkortet som användes vis köptillfället
  • Datum för köptillfället

OBS. Vi kan inte söka fram kvitton för köp som gjordes innan 2022. 

Kan jag få kvittot skickat digitalt?

Ja, vi skickar alltid kvittokopior via mejl i PDF-format.

Jag handlade online – hur får jag kvittot igen?

Kvittot är orderbekräftelsen som skickas via mejl efter din beställning. Om du inte hittar orderbekräftelsen i din primära inkorg, testa att söka efter den i skräpposten. Om du fortfarande inte hittar den, vänligen kontakta oss på [email protected]

Prislöfte

Har Byggmax prisgaranti?

Hos Byggmax handlar du alltid till låga priser – Båda i butik och online. Vi är så pass säkra på våra låga priser att vi vågar ge dig ett prislöfte. Om du hittar samma vara till ett lägre pris hos en konkurrent matchar vi priset och ger dig 10% av mellanskillnaden tillbaka.

Hur funkar det i butik?
  • Prislöftet gäller för lokala konkurrenter.
  • Du ska kunna visa konkurrentens aktuella pris i en prislista eller annons.
  • Varan måste finnas i lager hos konkurrenten när vi kontrollerar priset.
  • Varan måste vara likvärdig: samma modell, färg, storlek, prestanda etc.
  • Kom in till din närmsta butik och visa varan du vill prismatcha – personalen hjälper dig och ser till att du får tillbaka mellanskillnaden plus 10 % av denna.

Hur funkar det online?
  • Prislöftet gäller bara svenska webbplatser.
  • Varan måste vara likvärdig: samma modell, färg, storlek, prestanda etc.
  • Varan måste finnas i lager hos konkurrenten när vi kontrollerar priset.
  • Vi matchar det totala priset – alltså varan inklusive eventuell frakt-, expeditions- och administrationsavgift.
  • Konkurrentens pris måste vara tillgängligt i minst 24 timmar.
  • Prislöftet gäller även om konkurrenten har kampanj på varan, förutsatt att kampanjen gäller för alla. Priser som kräver medlemskap, personliga rabatter, volymbeställningar eller kampanjer av typen ”köp tre, betala för två” omfattas alltså inte av löftet.
  • Skicka ett mail till kundtjänst så gör vi bedömningen om du har rätt att utnyttja prislöftet eller inte. Observera att det inte räcker med en skärmdump. Skriv vilken produkt det gäller och antal, postnummer som varan ska skickas till samt länk till både Byggmax och konkurrent.
Hur ansöker jag om prisgaranti?

Kontakta kundtjänst eller visa upp bevis på det lägre priset i butik. Det kan vara en annons, skärmbild eller länk som visar pris, produkt och återförsäljare.

Vad omfattas inte av prisgarantin?

Prisgarantin gäller inte vid kampanjer som "köp 3 betala för 2", personliga erbjudanden, utförsäljningar, andrahandsvaror eller konkurrenters medlemspriser.

Inte fått svar på dina frågor? Klicka här!

loader